Skocz do zawartości

Audiostereo.pl: Audiostereo Forum - Audiostereo.pl


Logo Magazyn
Witamy ponownie, Gość


Dynamit i siła z lamp - Octave V110

26.04.2014 22:00 | palton w Wzmacniacze
  • Nie możesz edytować tego wpisu
Octave, to niemiecka marka producenta wzmacniaczy lampowych, której właścicielem jest Andreas Hofmann. Otrzymana do testu V110, to model mieszczący się w cenniku pomiędzy V70,  a V80 w linii urządzeń zintegrowanych. Nietypowe nazewnictwo, może nieco mylić potencjalnych zainteresowanych. Hierarchia w ofercie, a co za tym idzie – cena, ma związek z wyrafinowaniem modelu. Symbole jakimi zostały nazwane poszczególne konstrukcje  nawiązują z kolei  do mocy jaką dysponują wzmacniacze.  Nie jestem przekonany co do zastosowanego nazewnictwa, ale to już zmartwienie producenta.


V110_silver.jpg

Budowa.

Budowę V110 opisano precyzyjnie na stronie dystrybutora, więc przybliżę tylko najważniejsze cechy.  Octawe V110 to wzmacniacz zintegrowany pracujący w trybie push-pull, o mocy 110 W na kanał przy 4 omach. Wzmacniacz wyposażony jest w automatyczną regulację biasu, oraz  układ zabezpieczający przed błędnym podłączeniem sprzętu.
W V 110 zastosowano najnowszej generacji  lampy KT120. Wysokiej jakości zasilacz gwarantuje stabilną pracę, niezależnie od jakości napięcia zasilającego i zniekształceń obecnych w sieci zasilającej.
V 110 to wzmacniacz bazujący na modelu V 70 SE, z poprawionym układem wzmacniającym, a także wydajniejszym zasilaczem. O ile V 70 SE to wzmacniacz zaprojektowany specjalnie pod kątem lamp 6550C, o tyle V 110 ma za zadanie jak najlepiej wpisać w układ Octave lampy KT120. W układzie drivera, zamiast aluminiowych, elektrolitycznych kondensatorów zastosowano ultra-stabilne w czasie kondensatory tantalowe. Napięcie żarzenia lamp wejściowych i drivera jest teraz znacznie dokładniej stabilizowane. Znacząco niższe są więc szumy oraz zakłócenia pochodzące od tętnień sieci. Zarówno napięcie anodowe, jak i żarzenia są teraz kontrolowane przez ten sam układ zarządzający zasilaniem. Stabilizacja napięcia zasilającego żarzenie lamp gwarantuje stabilną pracę, bez żadnych odchyłek wynikających ze zużycia podzespołów, przy zmianie napięcia zasilającego sięgającym +/- 15%. Każda lampa wyjściowa w V 110 jest chroniona przed przeciążeniem i innymi problemami powodowanymi przez starzenie się lamp.
Wzmacniacz jest zbudowany solidnie z grubych blach aluminiowych, podobnie jak inne modele tego producenta. Na tylnej ściance, znajdziemy dobrej jakości gniazda głośnikowe, a także szereg wejść RCA, oraz jedno XLR. Opcjonalnie można zakupić zewnętrzne zasilacze Black Box, Super Black Box, które jeszcze poprawią wydajność prądową wzmacniacza. Test przebiegł bez ich zastosowania.






V110-black-rear.jpg


BRZMIENIE.

Przed zamieszczeniem artykułu, poszukiwałem więcej informacji na temat testowanego sprzętu. W trakcie tych poszukiwań,  znalazłem artykuł Wojtka Pacuły na temat testowanej Octavy. Zwykle nie odnoszę się do słów innych recenzentów, tym razem jednak nie mogłem się temu oprzeć. Wnioski jakie wyniosłem z odsłuchów V110, są całkowicie odmienne od tych, które zawarł w swojej recenzji W.P. Do tej pory niemal zawsze potwierdzały się nasze spostrzeżenia, a tu tak diametralnie odmienne zdania…

Octava, to wzmacniacz lampowy posiadający wiele możliwych ustawień. Być może tutaj powstały zaistniałe różnice.  Trudno mi jednak w to uwierzyć, żeby sygnatura opisana wcześniej, była tak odmienna od moich zapisków. Wzmacniacz testowałem długo (około miesiąca), w dodatku na kilku zestawach,  umieszczonych w trzech różnych  pomieszczeniach. Wydawało mi się, że niemal wszystko już jest jasne, a tu taka niespodzianka.

Moje zdziwienie wzbudził szczególnie opis niskich częstotliwości. Te bowiem we wszystkich konfiguracjach, okazywały się znakomite. To według mnie jedna z najlepszych cech tego wzmacniacza. Zróżnicowany i dobrze kontrolowany bas, to rzadkość wśród wzmacniaczy lampowych. Tutaj mogę posunąć się dalej i napisać szczerze, że niewiele wzmacniaczy tranzystorowych w tym przedziale cenowym dorówna pod tym względem V110. Ta bowiem ma w tym zakresie wszystkie cechy tranzystora, z dodatkiem odrobiny barwy, którą zapewniają szklane bańki. Tak więc bas jest prężny, dynamiczny i podający rytm właściwy dla danego  nagrania. Nie ma mowy o jakimkolwiek poluzowaniu, czy zlewaniu się dźwięków w tym zakresie. Wszystko jest przejrzyste i czytelne, jednocześnie zachowując odpowiednią masę i plastyczność. Biorąc pod uwagę ilość niskich dźwięków, jest to wyważona średnia wśród znanych mi urządzeń. Tak więc bas nie dominuje nadmiernie, ale jest odpowiednio zaznaczony, a kiedy nadejdzie odpowiedni moment, potrafi uderzyć precyzyjnie, jednocześnie z dużą skalą i rozmachem. Tak jak napisałem na wstępie, w tej cenie to duża sprawa i ogromna zaleta.
Średnica pasma nie ma nic wspólnego z lampowym ciepłem. Znacznie droższa dzielona Octava HP 500 / RE 290 którą miałem okazję słuchać, była równie powściągliwa, jednak oferowała zdecydowanie większe wyrafinowanie tego pasma. V110 w tym zakresie niczym szczególnym się nie wyróżnia, choć niewiele też można tu zarzucić. Chciałoby się trochę więcej wypełnienia i nasycenia barwami, o którym pisał Wojciech P. w swojej ocenie.  Niestety, nie znalazłem tego, choć bardzo się starałem.  Prawdopodobnie, można to uzyskać, stosując inne lampy w sekcji przedwzmacniacza. Tak podana średnica, powoduje mniejszą płynność brzmienia, jednak wyostrza kontury ataku i precyzję poszczególnych dźwięków. Głosy ludzkie są szczuplejsze niż zwykle i bardziej zadziorne. Jak większość rzeczy w audio, raz się to sprawdza doskonale, innym razem jest zbyt sucho i mniej namacalnie. Wszystko zależy od nagrania, oraz pozostałej części toru, jednak w większości wypadków, lekkie docieplenie by się przydało.

Wysokie tony są dźwięczne i rozdzielcze, nieco uwypuklone. Skutkuje to delikatnie podkreślonymi perkusjonaliami, oraz innymi przeszkadzajkami. Wybrzmienia talerzy, dzwoneczków, czy wyższych dźwięków skrzypiec, są pokazane prawidłowo. Wszystko trwa odpowiednio w czasie i nie znika przedwcześnie. Tutaj trzeba zaznaczyć, że wzmacniacz jest podatny na okablowanie sieciowe, szczególnie w zakresie wyższych częstotliwości.  Ma to niebagatelny wpływ na jakość wysokich tonów. Stosując  odpowiednio dobrane (nie mylić z „drogie”) kable, możemy znacznie wpłynąć na wyrafinowanie tego zakresu. Pozostała część pasma jest również czuła na zastosowaną sieciówkę, jednak wysokie tony pokazują największą skalę zmian.
Zaakcentowanie tego zakresu z jednoczesnym brakiem docieplenia średnicy pasma oraz dobrą kontrolą niskich częstotliwości, daje nam obraz zupełnie inny niż stereotypowo rozumiana lampa.

Scena kreowana przez wzmacniacz, jest ładnie narysowana w przestrzeni. Instrumenty są precyzyjnie narysowane i zajmują odpowiednie dla siebie miejsce, nie zachodząc na siebie. Plany dźwiękowe są oddane prawidłowo, nieco bardziej w szerz, niż w głąb. Akustyka pomieszczenia w którym dokonano nagrania jest doskonale rozpoznawalna, a dookoła źródeł pozornych dźwięku, znajduje się sporo powietrza.

Nie mogę zrozumieć takiej rozbieżności  oceny brzmienia, pomiędzy tym co słyszałem, a opinią Wojtka Pacuły. Niezwykle cenię sobie Jego zdanie, jednak niestety tym razem nie mogłem podpisać się pod opisanym przez Niego brzmieniem. Zainteresowani Octavą zapewne sami skonfrontują jej dźwięk, z tym opisywanym w recenzjach. Jestem całkowicie spokojny o wynik takiego  porównania.






V110-black-inside.jpg

Cechy szczególne:

- znakomity, plastyczny a jednocześnie świetnie kontrolowany bas,
- konturowe i dynamiczne brzmienie,
- brak docieplenia, szczególnie w zakresie średnich tonów,
- lekko uwypuklone wysokie tony, na szczęście wysokiej jakości
- doskonała budowa urządzenia, pancerna i funkcjonalna.


Chciałbym podkreślić, wzorowy kontakt z dystrybutorem. Tak wyczerpujące odpowiedzi na zadawane pytania oraz okazane zainteresowanie, są całkowicie zrozumiałe, a jednak… to rzadkość.  Tym bardziej więc, chciałbym podziękować za wypożyczenie sprzętu do testu.


Tekst:
Robert Trzeszczyński


Dystrybucja: Eter Audio
Link do strony dystrybutora: http://www.eteraudio.pl/
Link do strony dotyczącej Octave: http://octavehiend.pl/

Cena detaliczna: 24 900zł

Dane techniczne:
Moc wyjściowa 2 x 110W (4 Ω)
Pasmo przenoszenia 5 Hz – 70 kHz (10 W;-0/-2 dB)
Całkowite zniekształcenia harmoniczne (THD) 0,1% (10 W/4 Ω)
Stosunek sygnał/szum –110 dB/90 W
Czułość wejściowa 220 mV
Minimalna impedancja głośników 2 Ω
Wejścia: 5 x liniowe RCA; 1 x XLR; wejście na końcówkę mocy Wyjścia: 1 x Tape; z przedwzmacniacza
Pobór mocy: 160 W (bez sygnału wejściowego); 500 W (pełna moc)
Waga: 23 kg

System wykorzystany w teście:
Kolumny: Dynaudio C3, Zoller Solution, Sound & Line Enigma Medius Excellence, Pro Ac R. 2S
Końcówki mocy: ML 23.5,  Audionet AMP 1, JR Model6
Preamp: Thule PR 100, Audionet  PRE1V2 + zewnętrzny zasilacz EPS
CD: Audionet ART V2, Wadia 381i
Transport: Theta Data Basic II , SB Touch,
DAC: Theta Generation Va, Audio surgery Protagonist,
Kable głośnikowe: Transparent Miusic Wawe Ultra, Audioquest Midnight, Cardas GR
Kable sygnałowe: Transparent Miusic Link Ultra, Cosmic Audio,  Siltech SQ-56 G3, Cardas GR
Kable cyfrowe: Transparent Digital Reference, Audiomica Laboratory Calcit GLD,
Kable sieciowe: Tara Labs AIR, Transparent,
Listwy sieciowe: Furutech 609, Sun Leiste,
Pokoje odsłuchowe:  19m2, 19,5m2, 26m2 zaadaptowane akustycznie.

Załączone miniatury

  • V110-black.jpg

Zobacz też

Szkodny pachoł

Test Wavelength Audio Proton USB-DAC

Hegel HD25

DYSKRETNA ELEGANCJA - DYNAUDIO FOCUS 260

Wywiad z Susumu Kumazawa - Yamaha Corp.

Wyszukaj Artykuł

Przystępując do Klubu zyskujesz:

  • Dostęp do dodatkowych artykułów i testów sprzętu
  • Zniżki na zakupy w sklepach partnerskich
  • Kartę członkowską Klubu
  • Możliwość udziału w cyklicznych spotkaniach klubowiczów:
    • spotkania ze specjalistami z branży audio
    • spotkania z innymi audiofilami
    • darmowy catering
  • Przypisanie do grupy "Klubowicz" na forum, a co za tym idzie:
    • większą skrzynkę na wiadomości PW
    • możliwość edycji własnych postów przez 30 minut od publikacji
    • większe limity na umieszczane załączniki
    • większe limity w zakładce Galeria
    • większe limity w zakładce Blogi
    • możliwość tworzenia blogów prywatnych i tylko dla przyjaciół


Najnowsze komentarze





Klub.AudioStereo.pl - Artykuły, porady, felietony, konkursy, recenzje audio, testy sprzętu i wiele innych ciekawych informacji.
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

Audiostereo dokłada wszelkich starań, aby traktować użytkowników uczciwie i otwarcie, przy uwzględnieniu najlepszych praktyk. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania naszego serwisu. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj