Skocz do zawartości

Audiostereo.pl: Audiostereo Forum - Audiostereo.pl


Logo Magazyn
Witamy ponownie, Gość


DAC Auralic ARK MX+

30.08.2012 05:00 | Fr@ntz w Źródła
  • Nie możesz edytować tego wpisu
Po budżetowym, choć posiadającym niezwykle wysokie aspiracje i zaskakująco dobre brzmienie USB DACu Audioquesta pora na urządzenie skierowane do zdecydowanie bardziej wymagającej klienteli. Auralic to na wskroś Chińska, dość młoda (założona w 2008r) firma oferująca na chwilę obecną cztery urządzenia tworzące niepospolitej urody zestaw audio gabarytowo mieszczący się w kategorii midi. Zgrabne, zunifikowane wzorniczo fronty o szerokości 33 cm w połączeniu z niezwykle wysoką jakością wykonania i zaawansowanymi od strony technologicznej rozwiązaniami, dają efekt obcowania z urządzeniami z górnej półki. Oprócz, będącego przedmiotem niniejszego testu, przetwornika ARK MX+ w katalogu odnajdziemy zbalansowany wzmacniacz słuchawkowy Taurus, zbalansowany przedwzmacniacz liniowy Taurus Pre, oraz 400W monobloki Merak. Auralic oferuje również własne interkonekty Gaia.

Już przy wypakowywaniu ARK MX+ okazało się, że niewielkie gabaryty wcale nie oznaczają wagi piórkowej i niepozorne urządzenie przy swoich 5,5 kg sprawia bardzo solidne wrażenie.

comp_Auralic-3.jpg comp_Auralic-21.jpg comp_Auralic-23.jpg

comp_Auralic-25.jpg comp_Auralic-35.jpg comp_Auralic-38.jpg

Gruba aluminiowa płyta frontowa prezentuje się niezwykle elegancko i minimalistycznie. Biegnącą przez około ¾ długości poziomą bruzdę kończy purpurowa dioda, za którą w kwadratowym podfrezowaniu umieszczono kulisty włącznik. W pierwszej chwili sądziłem, iż oprócz ww. funkcji pokrętło pełni również rolę selektora źródeł, jednak okazało się, że jestem w błędzie. Nie dość, że rzeczoną półkulą nie zmienimy źródła to producent uznał, że dedykowany selektor również nie jest konieczny. Mając do wyboru jedynie dwa wejścia wystarczy przecież pamiętać tylko o tym, żeby nie dostarczać sygnału do obu jednocześnie (urządzenie przechodzi wtedy w tryb „mute”). W końcu im mniej elementów w torze, tym lepiej.

comp_Auralic-10.jpg comp_Auralic-13.jpg comp_Auralic-14.jpg

comp_Auralic-15.jpg comp_Auralic-17.jpg comp_Auralic-18.jpg

W porównaniu z testowanym nie tak dawno Antelope Zodiac 192 tylna ściana Auralica przedstawia się niezwykle skromnie. Co prawda, jeśli chodzi o wyjścia analogowe nie ma powodów do nawet najmniejszych narzekań, gdyż oprócz pary RCA znaleźć można parę XLRów, to już wejścia cyfrowe dubli się nie doczekały. Do dyspozycji jest jedynie wejście koaksjalne SPDIF i USB. Na otarcie łez dodano wyjście cyfrowe w standardzie AES/EBU. Warto wspomnieć, że wejście USB, oprócz wspólnych dla obu interfejsów sygnałów 24 bit/44,1kHz – 192kHz potrafi również obsłużyć format 32 bitowy o ile korzystamy z komputerów z zainstalowanym środowiskiem Windows XP/Vista/7, Apple OS X 10.6.4 lub nowszym.

comp_DSC00409.jpg sanctuary_large.jpg

Wnętrze urządzenia dość szczelnie wypełnia brunatna płytka drukowana, oraz sporej wielkości, jak na przetwornik, toroidalne trafo z chronioną jaskrawożółtą plexi częścią zasilania (m.in. dwa nieduże kondensatory i filtr FN402 Schaffner’a). W przeciwieństwie do większości konkurencji zamiast wykorzystać popularne i powszechnie dostępne układy zdecydowano się na autorskie rozwiązanie w postaci dwurdzeniowego procesora AURALiC Sanctuary ARM9 zaprojektowanego we współpracy ze szwajcarską firmą Archwave AG. Układ ten, posiadający zdolność do wykonywania 500 milionów instrukcji na sekundę (MIPS) bez problemu jest w stanie pracować na sygnale wielokanałowym o rozdzielczości 32 bit / 192 kHz. Jego rolą jest też „instruowanie” kości Texas Instruments SRC4392, w zależności od częstotliwości próbkowania sygnału wejściowego, jakiego zegara ma użyć w celu dokonania upsamplingu. Sygnały 44,1 kHz i 88,2 kHz upsamplowane są z użyciem zegara 22.5792 do 176 kHz a 48 i 96 kHz z zegarem 24.576 do 192 kHz. Głównym układem przetwornika jest kość 32 bit/192 kHz AKM AK4399. Wspomniany układ Sanctuary pełni również role odbiornika USB zapewniając transfer w trybie asynchronicznym (wymagane są dedykowane sterowniki). Wraz ze sterownikami użytkownicy systemów Windows otrzymują dodatkową aplikację - AURALiC control panel umożliwiającą wybór trybu częstotliwości próbkowania (manual przekazuje pełną kontrole odtwarzaczowi programowemu), oraz wielkość buforów ASIO, WDM i samego strumienia danych. Według informacji zawartych w instrukcji w zależności od osiągów posiadanego komputera należy ustawić jak najniższe wartości. Regulowana wartość bufora może sięgać nawet 2 sekund.
Na zakończenie warto wspomnieć, ze każdy DAC Auralica opuszczający fabrykę ma „przebieg” wynoszący przynajmniej 100h, co pozwala na dość radykalne obniżenie okresu akomodacji urządzenia we własnym systemie.

Biorąc pod uwagę powyższą, fabryczną rozgrzewkę, oraz ilość godzin przepracowanych w systemie redaktora, od którego odbierałem Auralica okres ochronny trwał u mnie raptem kilka godzin. Po wpięciu w system komputerowy, zainstalowaniu wymaganych sterowników, ustawieniu buforów i włączeniu w JRiverze zapętlenia na pierwszym z brzegu albumie („Misplaced Childhood” Marillion) zająłem się bardziej absorbującymi obowiązkami. W tym czasie przetwornik zrobił się przyjemnie ciepły a do mych uszu zaczęły dobiegać wielce intrygujące dźwięki, które spowodowały ekspresową przeprowadzkę urządzenia do systemu głównego. Pomimo wyraźnie wyższej od otoczenia temperatury obudowy oferowane przez Auralica brzmienie dalekie było od ocieplenia, bądź przesaturowania barw i emocji egzystujących w obrębie średnicy.  Zamiast tego zakres ten doczekał się rzetelnej i obiektywnej reprodukcji dostarczając pełne spektrum informacji zawarte w materiale źródłowym.  Dość  wiekowy album Marilion poddany wielce udanemu remasteringowi zabrzmiał z werwą i drapieżnością.
Bez popadania w nadmierną euforię, bądź monotonną, nurzącą obojętność DAC potrafił skupić uwagę słuchacza na dialogach prowadzonych przez artystów („The Human Equation” Ayreon). Na takim gęstym, progresywnym operowo-metalowym repertuarze do głosu doszły również skraje pasma, które nie dość, że przedstawione z odpowiednia dbałością wykazywały delikatne tendencje do nieśmiałego wychodzenia przed szereg. Oczywiście nie była to tania zagrywka mająca na celu oszołomienie słuchacza ilością informacji zawartych w górnych rejestrach i przytłoczenie sztucznie napompowaną potęgą basu, lecz zabieg służący pewnemu uatrakcyjnieniu całego spektaklu. W dodatku powyższa cecha idealnie równoważyła tendencję moich kolumn do faworyzowania średnicy. Dzięki temu całość brzmiała w sposób bardziej zrównoważony, liniowy. „Hurt” i „Personal Jesus” z „American IV: The Man Comes Around” Johnny’ego Cash’a wypadły przez to trochę bardziej surowo, szorstko . Prawdziwiej niż z Ayona wyposażonego w lampowy stopień wyjściowy, a jednocześnie nadal niezwykle muzykalnie.
Duet Sharon den Adel z Anneke Van Giersbergen w “Somewhere” (“An Acoustic Night At The Theatre” Within Temptation) czarował niezwykle namacalnymi, mocnymi i wyraźnie odseparowanymi od reszty zespołu głosami wokalistek. Choć nie zaobserwowałem wypchnięcia średnicy, która z reguły w tego typu realizacjach dodatkowo uatrakcyjnia odbiór  nie znalazłem żadnego punktu zaczepienia do nawet najmniejszej krytyki. Scena prezentowana za linią kolumn, bez tendencji do wychodzenia w kierunku słuchacza dawała uczucie sporej przestrzeni, oddechu. Gradacja planów była wzorcowa i nawet na gęstszych nagraniach operowych („Il trovatore” Giuseppe Verdi / Pavarotti, Banaudi, Verrett, Nucci, Maggio musicale Fiorentino, Mehta) w kulminacyjnych momentach dalsze rzędy zachowywały wyraźne kontury.  Co prawda nie był to ten stopień zegarmistrzowskiej precyzji, jaki oferował Zodiac, jednak sam przekaz, od strony czysto muzycznej, nic na tym nie tracił. Z perspektywy czasu mogę jedynie napisać, iż Auralic prezentował trend zdecydowanie bliższy temu, co ogólnie możemy uznać za Hi-Fi a Zodiac był raczej przedstawicielem obozu Pro-audio, raczej narzędziem pracy niż urządzeniem o charakterze typowo „rozrywkowym”. Skoro już o rozrywce mowa, to nie mogłem odmówić sobie przyjemności wysłuchania „Kids With Guns „ Gorillaz („Demon Days”), które swoim prostym rytmem z opartą na nim melodeklamacją tworzył hipnotyczno – transowy spektakl  z pulsującą, potężną i zwartą linią basową okraszoną lekko zaszumioną, jazgotliwą, wygenerowaną komputerową górą. Co ciekawe, ta szorstkość wcale nie wypadła sztucznie i irytująco. Wręcz przeciwnie – tworzyła świetny, iście klubowo - garażowy klimat. Pozostając w elektronicznych klimatach sięgnąłem po album „Hippjokk” formacji Hedningarna – ten zagmatwany, gęsty, folkowy repertuar na Auralicu dostał niesamowitego kopa, adrenalinowy zastrzyk, dzięki czemu od pierwszych taktów porywał i nie pozwalał spokojnie usiedzieć w miejscu.

Po kilkutygodniowym użytkowaniu Auralica ARK MX+ nabrałem wielkiej chęci na posłuchanie całego systemu tego chińskiego producenta. Jeśli pozostałe produkty charakteryzuje równie wysoka kultura brzmienia oparta na całkowicie niewymuszonej muzykalności i naturalności, to szansa na zbudowanie firmowego zestawu za naprawdę niewygórowaną cenę w porównaniu do oferowanej jakości dźwięku wydaje się nadzwyczaj wysoka. Elegancki a jednocześnie skromy design w przypadku Auralica idzie w parze z równie eleganckimi walorami sonicznymi, oraz solidną inżynierską wiedzą. Testowany przetwornik okazał się idealnym przykładem zaprzęgnięcia zaawansowanych technologii w celu uzyskania jak najbardziej naturalnego efektu brzmieniowego dostarczającego użytkownikowi wiele przyjemności, nawet podczas wielogodzinnych odsłuchów.

Tekst: Marcin Olszewski
Zdjęcia: Auralic Limited (wnętrze); Marcin Olszewski


Dystrybutor: Studio VanderBrug
Cena: 7595 zł

Dane techniczne:
Pasmo przenoszenia: DC - 20 kHz, +/- 0,02 dB
Odstęp sygnał/szum: 118 dB, 20 Hz-20 kHz, A-ważone
THD+N: <0,0005%, 20 Hz-20 kHz przy 0 dBFS
Zakres dynamiczny: 124 dB, 20 Hz-20 kHz, A-ważony
Wyjścia:
- Zbalansowane analogowe (XLR), 4 Vrms
- Niezbalansowane analogowe (RCA), 2 Vrms
- Cyfrowe AES/EBU (44.1 kHz - 192 kHz/24 Bit)
Wejścia cyfrowe:
- USB 2.0 (44,1 kHz - 192 kHz, do 32 bitów) – tylko dla Windows XP/Vista/7, Apple OS X 10.6.4 (i nowszych)
- S/PDIF koaksjalny (44,1 kHz-192 kHz do 24 bitów)
Wymiary: 33 cm x 23 cm x 6,5 cm
Waga: 5,5 kg


System wykorzystany w teście:
CD/DAC: Ayon 07s
DAC & konwerter USB/Coax: Hegel HD2
DAC: Burson Audio HA-160D
Odtwarzacz plików: Olive O2M; laptop Dell Inspiron 1764 + JRiver Media Center
Wzmacniacz: Electrocompaniet ECI 5; MingDa MC300-ASE
Kolumny: A.R.T. Moderne 6 ustawione na Soundcare Superspikes; Aktimate Mini
IC RCA: Antipodes Audio Katipo; Audiomago AS
IC XLR: LessLoss Anchorwave;
IC cyfrowe: Fadel art DigiLitz; Harmonic Technology Cyberlink Copper; Apogee Wyde Eye; Monster Cable Interlink LightSpeed 200
Kable USB: Wireworld Ultraviolet, Wireworld Starlight; Goldenote Firenze Silver
Kable głośnikowe: Harmonix CS-120; Wyrewizard Spellbinder
Kable zasilające: GigaWatt LC-1mk2; Furutech FP-3TS762 / FI-28R / FI-E38R; Organic Audio Power
Listwa: GigaWatt PF-2 + kabel LC-2mk2
Stolik: Missoni Audio Carpet Stradivari
Przewody ethernet: Neyton CAT7+
Akcesoria: Sevenrods Dust-caps; Furutech CF-080 Damping Ring


14 komentarzy


il Dottore
30.08.2012 10:19
Jezu, tyle kasy za Chińczyka???
Wstydu już nie mają...
Za niewiele większe pieniądze można wyjąć NAD M51, absolutnie nieporównywalny pod względem oferowanych możliwości.
Skośnoocy przegięli, nieważne jak to brzmi bo zaj***ście grających przetworników za 2000€ to jest na rynku w pip.
  • Zgłoś

caralooh_pl
30.08.2012 11:05
Wez pod uwage to, ze cena w sklepie tego daca w chinach to niecale 2000pln
Chinczycy maja bardzo dobre sprzety za pare groszy, np raysonic. To Dystrybutorzy przesadzaja.
Nie mowie juz o polskich gdzie cena Swansow m3 wynosi 2000pln a w Polsce 8500.
  • Zgłoś
Znowu recenzja która składa się z opisu obudowy, i ogólnego wrażenia, że sprzęt gra OK. Jak zwykle żadnej skali odniesienia, porównania jakiegoś...
  • Zgłoś

frost1971
30.08.2012 12:10
" Jezu, tyle kasy za Chińczyka???Wstydu już nie mają.."
Jak wyszło by to pod szyldem jakiejś europejskiej marki,to pewnie kosztowało by jeszcze raz tyle.
  • Zgłoś
da sie zlampizowac?
  • Zgłoś
il Dottore  - sprawdź proszę jaki kraj pochodzenia podaje NAD na tylnej ściance M51 ;-)
  • Zgłoś

jozwa maryn
30.08.2012 18:37
Może w Chinach kosztuje 2000 pln (gdzie?), w USA kosztuje 2000, ale dolarów.
  • Zgłoś

jozwa maryn
30.08.2012 18:43
Z forum dyskusyjnego:
"Its not, theres 3 versions. Ark MX, Ark MX Mod, Ark MX+. Ark MX+ in China is around 10k Yuan I think"

http://www.head-fi.org/t/572906/auralic-ark-mx-a-high-end-usb-dac-for-an-affordable-price
  • Zgłoś

frost1971
30.08.2012 22:36
Może niektórym się wydaje że Chiny to taki sklepik,gdzie wszystko jest za 4,99.
  • Zgłoś

jozwa maryn
31.08.2012 00:48
W tym wypadku, jeśli ktoś już znajdzie ten chiński sklep za 10 kYu, to mu wyjdzie jakieś 5100 zł, plus powiedzmy 150 za transport, i następnie od tego 10% cła i 23% VAT. W sumie mi wyszło około 7000, jeśli wszystko się uda. Plus gwarancja z konieczności wysyłki nad rzekę Jangcy na koszt kupującego (tam i nazad). Biznes...

Jakbym chciał już koniecznie kupować elektronikę BEZPOŚREDNIO z Chin, to bym znalazł urządzenie OEM jakiejś znanej firmy europejskiej, które pod inną marką kosztuje 4 x tyle w Europie niż w sklepie internetowym w Hongkongu. Są takie. Wtedy jest to powiedzmy jakiś interes, oczywiście jeśli urządzenie dobre.
  • Zgłoś

caralooh_pl
31.08.2012 07:54
Fakt, mx+, kosztuje 10k, mx 5k, ciekaw jestem jaka roznica w dzwieku i wogole jak to gra. Za 7k Y mozna miec raysonica cd128.
Czy ten dac np to byla by najlepsza opcja do 5k?
  • Zgłoś

czolgista778
31.08.2012 10:18
W NL €1999,- upadli na głowę chyba... Faktycznie wolałbym już NADa M51.

p.s
30 września na X-Fi w Veldhoven Metrum zaprezentuje nowy DAC, Hex.
Też zaszaleli z ceną - €2599.
  • Zgłoś

jozwa maryn
31.08.2012 11:31
A słuchałeś obu?

A Metrum ma rację, ich pierwszy DAC został potraktowany przez rynek z góry, bo był za tani. Teraz pierwszy model będzie dla hardcorów, a nowy dla tych, którzy chcą mieć dodatkowe funkcje i wy/we oraz większą obudowę, za kilkakrotnie wyższą cenę. Dla każdego to, czego potrzebuje.
  • Zgłoś

jozwa maryn
12.09.2012 09:12
Droższy model będzie, jako to mawia mój kolega, dla kapeluchów :-)
  • Zgłoś
Nie masz uprawnień do pisania komentarzy. Zarejestruj się lub zaloguj.
Jeśli posiadasz już konto na Facebooku, możesz się zalogować bez rejestracji ( logowanie przez Facebook).



Zobacz też

Leben CS-660P + RS-28CX

Eunice Kron - KR Audio

Powitanie jesieni

Xavian XN 250 Evoluzione

Audiofil - spotkanie 3

Wyszukaj Artykuł

Przystępując do Klubu zyskujesz:

  • Dostęp do dodatkowych artykułów i testów sprzętu
  • Zniżki na zakupy w sklepach partnerskich
  • Kartę członkowską Klubu
  • Możliwość udziału w cyklicznych spotkaniach klubowiczów:
    • spotkania ze specjalistami z branży audio
    • spotkania z innymi audiofilami
    • darmowy catering
  • Przypisanie do grupy "Klubowicz" na forum, a co za tym idzie:
    • większą skrzynkę na wiadomości PW
    • możliwość edycji własnych postów przez 30 minut od publikacji
    • większe limity na umieszczane załączniki
    • większe limity w zakładce Galeria
    • większe limity w zakładce Blogi
    • możliwość tworzenia blogów prywatnych i tylko dla przyjaciół


Najnowsze komentarze





Klub.AudioStereo.pl - Artykuły, porady, felietony, konkursy, recenzje audio, testy sprzętu i wiele innych ciekawych informacji.
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

Audiostereo dokłada wszelkich starań, aby traktować użytkowników uczciwie i otwarcie, przy uwzględnieniu najlepszych praktyk. Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania naszego serwisu. Aby dowiedzieć się więcej na temat cookies oraz w jaki sposób z nich korzystamy, kliknij tutaj