Skocz do zawartości

Audiostereo.pl: Audiostereo Forum - Audiostereo.pl


Logo Magazyn
Witamy ponownie, Gość

DAC Hegel HD20

10.11.2011 20:45 | Fr@ntz w Źródła
  • Nie możesz edytować tego wpisu
Nie tak dawno trafiło do mnie kolejne, po HD2, nieduże, czarne pudełko oznakowane logiem Hegla. Nieduże, ale rozmiaru mniej więcej połowy normalnego odtwarzacza CD, więc sporo od HD2 większe. To starszy brat wspomnianego przetwornika, HD20.
DAC Hegel HD20 jest nie tylko większy, ale też zdecydowanie lepiej wyposażony. Na przedniej ściance, pod nadrukowanym na biało logiem firmy znajduje się sporych rozmiarów wyświetlacz LED, pokazujący wybrane wejście lub poziom głośności. Świeci on bardzo jasno, więc jak dla mnie zbawieniem była możliwość jego wyłączenia. Ale jak zmieniać wejścia czy regulować głośność, jak nie widać żadnych przycisków? Bardzo prosto – do urządzenia dołączony jest maleńki pilot, nota bene systemowy dla urządzeń Hegla, który pozwala na sekwencyjne przełączanie wejść cyfrowych oraz regulację głośności.

comp_Hegel_HD20-1.jpg comp_Hegel_HD20-12.jpg

comp_Hegel_HD20-13.jpg comp_Hegel_HD20-15.jpg

comp_Hegel_HD20-16.jpg comp_Hegel_HD20-17.jpg

comp_Hegel_HD20-19.jpg comp_Hegel_HD20-22.jpg

comp_Hegel_HD20-3.jpg comp_Hegel_HD20-7.jpg

comp_Hegel_HD20-8.jpg comp_Hegel_HD20-9.jpg

Tylna ścianka przetwornika odzwierciedla wspomnianą funkcjonalność – znajdziemy tam aż cztery wejścia cyfrowe (2*SPDIF elektryczne RCA, 1*optyczne TOSLINK oraz 1*USB). Oprócz tego mamy dwa wyjścia analogowe – niezbalansowane RCA i zbalansowane XLR, gniazdo zasilania IEC oraz wyłącznik sieciowy. Wszystkie gniazda są przyzwoitej jakości, choć bez szaleństw.



comp_Hegel_HD20-24.jpg comp_Hegel_HD20-26.jpg

comp_Hegel_HD20-27.jpg comp_Hegel_HD20-30.jpg

comp_Hegel_HD20-31.jpg comp_Hegel_HD20-34.jpg

comp_Hegel_HD20-40.jpg comp_Hegel_HD20-41.jpg

comp_Hegel_HD20-45.jpg

Po otworzeniu obudowy widok jest bardzo satysfakcjonujący. Całość układu zmontowano na jednej płytce drukowanej (właściwie na dwóch, ale tej z wyświetlaczem nie będę liczył) zajmującej większość miejsca w obudowie. Patrząc od strony przedniej ścianki sporą część płytki zajmuje zasilanie – transformator toroidalny i 20000 µF pojemności filtrującej. Całość układów cyfrowych i analogowych zmontowano powierzchniowo. Wejście USB obsługiwane jest przez popularny układ Tenor TE7022 pozwalający na przesyłanie plików do rozdzielczości 24/96. Z kolei sygnał z pozostałych wejść cyfrowych, podłączonych poprzez transformator impulsowy, odbierany jest przez układ AKM AK4115, potrafiący rozpoznać sygnały do 24 bitów 192 kHz częstotliwości próbkowania. Dalej sygnał cyfrowy trafia do asynchronicznego upsamplera Analog Devices AD1896, skąd w formie 24/192 biegnie do przetwornika cyfrowo-analogowego AD1955. Z przetwornika analogowy już sygnał biegnie dwoma niezależnymi drogami: zbalansowaną do wyjść XLR oraz niezbalansowaną do wyjść RCA.
Nad odbiorem sygnałów z pilota, przełączaniem wejść oraz regulacją głośności czuwa mikrokontroler PIC16.


Po przyjemnych wrażeniach natury estetycznej z oglądania obudowy HD20 z zewnątrz i wewnątrz czas przejść do wrażeń odsłuchowych. Od czego by tu zacząć…
Może tak: HD20 gra inaczej niż HD2. Chociaż… może po prostu lepiej, a nie inaczej. Tak, to chyba bardziej pasuje. Każdy aspekt brzmienia z HD20 jest lepszy niż w HD2, o wiele lepszy, ale zachowany jest też główny pierwiastek tego grania, który można odnaleźć we wszystkich produktach Hegla – muzykalność. Tyle, że w HD20 muzykalność nie jest celem samym w sobie, końcem drogi, a niejako odnajdujemy ją mimochodem, wynika z pozostałych cech tego przetwornika.
Najlepszy DAC Hegla jest bardzo przejrzystym urządzeniem. Słychać wszystko, co jest zapisane na płycie lub w pliku, a jednocześnie nie ma żadnego osuszenia dźwięku, żadnego ścienienia czy wyostrzenia. Nawet bardzo „cienko” nagrana płyta Marka Bilińskiego „The Best of” zabrzmiała dobrze (nie powiem bardzo dobrze, bo nagranie jest jakie jest). Hegel pozwolił na cieszenie się muzyką nie ukrywając jednocześnie mizerii realizacji.
Jednocześnie takie podejście do materiału muzycznego pozwalało na „rozdzielanie włosa na czworo” czyli analizę posiadanych nagrań. Ciekawe okazało się porównanie wszystkich posiadanych przeze mnie wersji płyty „Brothers In Arms” Dire Straits. Różnice między wydaniem SACD (warstwa CD), XRCD i „zwykłą” były podane jak na dłoni. Jednocześnie słychać było świetną rozdzielczość tego urządzenia, co najmniej porównywalną z moim Linnem Unidiskiem 1.1, jeśli nie lepszą. Powodowało to, że każdy instrument i głos na płytach były doskonale odwzorowane i bardzo naturalne.
Słysząc to postanowiłem sprawdzić, jak HD20 poradzi sobie z odwzorowaniem sceny muzycznej. Posłuchałem płyt Archive, Cysterskich Mnichów ze Stift Heiligenkreutz, Ala di Meoli i „Czterech pór roku” w wykonaniu Anne-Sophie Mutter. Na wszystkich słuchanych płytach potwierdziło się, że również ten aspekt jest na bardzo wysokim poziomie w tym norweskim przetworniku. W moim systemie scena była kreowana za linią kolumn. Sięgała głęboko w dal i wszerz, a obrazowanie źródeł pozornych było niemal doskonałe. Tak dobrze oddanej trójwymiarowości i odtworzonego „audiofilskiego powietrza” nie słyszałem nawet z wiele droższych źródeł.

Trzeba teraz wspomnieć o balansie tonalnym, który ustawiony jest w HD20 bardzo neutralnie. Słuchając można co prawda odnieść wrażenie, że uprzywilejowana jest górna część pasma, ale nic bardziej mylnego - po prostu wysokie tony są bardzo czyste i absolutnie nie wycofane, przez co wydaje się, że jest ich więcej. Doskonale słychać to na nagraniach z instrumentami dętymi, a szczególnie trąbką. Słuchając Milesa Davisa, czy Nilsa Pettera Molvaera odnosiło się wrażenie pewnej drapieżności tego instrumentu (ale on taki powinien być). Nie było jednak śladu ostrości czy szklistości, która często pojawia się gdy wysokich tonów jest nieco zbyt wiele, i są one pośledniejszej jakości. Także instrumenty perkusyjne brzmiały świetnie, były dobrze zróżnicowane i doskonale wybrzmiewały.
A jak tam średnica? Świetnie. No bo jak inaczej odpowiedzieć na to pytanie, jeśli ten podzakres pasma akustycznego jest doskonale połączony z górą i dołem stanowiąc jedną całość? Jeśli jest praktycznie pozbawiony podbarwień i neutralnie oddaje głosy i instrumenty grające w jego zakresie? No właśnie – tylko tak. Jednak chcę od razu zwrócić uwagę na jedną rzecz. Średnica w Heglu nie jest „lampowa”. Absolutnie nic z tych rzeczy. Nie ma żadnych pogrubień, wzmocnienia jej niższej części czy zaokrągleń. Może się więc miłośnikom tak zwanego „ciepłego brzmienia” nie do końca podobać. Przyznam się bez bicia, że ja również zaliczałem się do tej grupy. I chyba zaliczam nadal. Ale pomimo braku tego „ciepełka” w Heglu, przyjmuje jego brzmienie bez zastrzeżeń – jest po prostu bardzo prawdziwe. Mam nadzieję, że zostanę dobrze zrozumiany – to nie jest zimne urządzenie. Jeśli miałbym je postawić na linii ciepło-zimno, to stałoby blisko punktu środkowego, ale jednak lekko przesunięte w stronę ciepła. Tym niemniej lampowej ciepłoty nie ma w nim za grosz.
Aby sprawdzić niskie rejestry włączyłem mój ulubiony tester basu, czyli płytę „Minimum-Maximum” Kraftwerków. Bas schodzi bardzo głęboko i jest dobrze kontrolowany w praktycznie całym zakresie. Może na najniższych rejestrach było troszkę mniej kontroli, ale nie byłem tego pewien. Spróbowałem więc jeszcze posłuchać płyty „Khmer” Nilsa Pettera Molvaera. Syntetyczny bas na tej płycie sięga niemalże bram piekieł, i tak było też z HD20. Co ciekawe, tym razem nie miałem wrażenia, że są jakiekolwiek braki kontroli. Instrumenty akustyczne pokazały, że barwa tego podzakresu też jest bardzo przyjemna. Płyta 12 wiolonczelistów z orkiestry Filharmoników Berlińskich zabrzmiała niesamowicie wciągająco.

Pozostało mi jeszcze wspomnieć, czy są różnice w korzystaniu z różnych wejść. HD20 słuchałem w konfiguracji z komputerem, podłączając go do portu USB lub poprzez konwerter USB-SPDIF (Hegel HD2 wystąpił w tej roli) do portu SPDIF oraz z odtwarzaczem Linna w roli transportu. Charakter brzmienia był za każdym razem niemal identyczny. Doszukiwałem się niemal na siłę różnic i jeśli były, to absolutnie na granicy percepcji.
Pewnie niektórzy z czytelników obruszą się, że nie napisałem o gorszych stronach tego przetwornika. Nie wiem jak ci Norwedzy to zrobili, ale nie mam o czym pisać, nie ma żadnych istotnych niedociągnięć. Za proponowaną cenę zestaw zalet jest taki, że trzeba brać i się nie zastanawiać. Naprawdę bardzo mi się spodobał, i w ostatnim czasie słuchałem go o wiele częściej niż mojego odtwarzacza (i to pomimo kilkakrotnej różnicy w cenie i jednak pewnej przewagi brzmieniowej tego ostatniego). Dla mnie ten przetwornik jest referencją nie tylko w swoim zakresie cenowym, ale w zakresie do 15 tysięcy złotych. Howgh.

Tekst: Krzysztof Kalinkowski
Zdjęcia: Marcin Olszewski

DAC Hegel HD20
Cena: 5990 zł
Dystrybucja: Hegel Polska http://www.hegelpolska.pl

DANE TECHNICZNE
Rozdzielczość: 24bit / 192 kHz
Wyjście sygnału 0 dBfs: 2,5 V rms
Wyjście analogowe: 1 para niezbalansowanych RCA, 1 para zbalansowanych XLR
Wejście cyfrowe: 1 USB, 2 koaksjalne elektryczne SPDIF, 1 optyczne SPDIF
Pasmo przenoszenia: 10 Hz do 50 kHz
Odpowiedź fazowa: filtr Linear Phase Analogue
Szum: -140 dB
Zniekształcenia: typowo 0,0007%
Zasilanie: Wbudowany transformator toroidalny, filtrowanie 20000 uF
Wymiary/waga: 6 cm x 21 cm x 26 cm (WxSxG)/ 2,8 kg

System odniesienia: Komputer: Asus Eeebox PC, Windows XP Home, Foobar2000, sterowniki ASIO Teralink
DAC: Hegel HD2
CD/SACD/DVD-A: Linn Unidisk 1.1
Przedwzmacniacz: Manley Labs Shrimp
Końcówka mocy: Linn Akurate A2200
Kolumny: B&W 804S
Interkonekty: Linn Silver, Linn Black, Mogami Pure Resolution
Kable głośnikowe: Harmonix CS-120
Zasilanie: GigaWatt PF-2, GigaWatt LC-2, AudioNova Starpower Mk2


37 komentarzy


Robertus
11.11.2011 01:13
Miałem okazje posłuchać. Gra dosyć dobrze, wyjatkowo neutralne brzmienie, zwłaszcza w tej cenie.
Ale innymi aspektami na kolana nie rzucił. Jak za cenę 6 kzł są naprawdę inne źródła, które pokażą więcej, sporo więcej.

Bym zapominał. Odsłuchiwałem na wyjściu niezbalansowanym, nie wiem jak symetrycznie.
Ale system wiele miał do przekazania. Amplikikacja Accu A-45, przedwzmacniacz C-2410, głośniki KEF Reference. Na tym DACu HD20 brakawało namacalności dźwięków, głebi sceny, zbyt słaba kontrola-jednorodność basu.
Ale barwy instrumentów były dobrze oddane, tutaj chociaż plus.
  • Zgłoś
Hegel HD-20 pokazuje swoją klasę dopiero przy połączeniu zbalansowanym, różnica jest kolosalna w stosunku do RCA. Porównywałem obydwa polaczenia.
  • Zgłoś
Czy regulacja głośności jest na wyjściach XLR też działa ? Czy jest przełącznik fixed/variable czy też regulacja głośności zawsze działa ?
  • Zgłoś
Lepiej niż strumieniowa Yamaha 2000?
  • Zgłoś
To rzeczywiście wyjątkowy DAC za te pieniądze, zarówno dla plików (fakt, nie ma większej różnicy czy gramy przez USB, COAX czy toslink) jak i dla CD. Nie miałem możliwości sprawdzenia wyjść XLR ale jeśli rzeczywiście różnica jest - jak pisze Q21 - "kolosalna" to super. Szkoda tylko, że nie dla mnie i dla wielu innych użytkowników "ograniczonych" przez brak wejścia zbalansowanego w posiadanym sprzęcie. Z drugiej strony szkoda też, że Hegel tak "potraktował" wyjścia RCA, faworyzując XLR (konsekwentnie wykorzystywane w pozostałych urządzeniach producenta). Z trzeciej strony skoro poszli w XLR output dlaczego nie zrobili AES/EBU input, który czesto daje lepsze efekty od wejścia COAX?
Widać nie można mieć wszystkiego :))) albo można "ale"...
Do kolejnego DACa Hegla, jeśli taki powstanie poproszę ;))) :
- porównywalnej jakości sygnał (jak z XLR) z wyjść RCA
- wejście AES/EBU i może jeszcze I2S (a co, jak szaleć to szaleć)
- wifi
A HD20 i tak dołączy do mojego audio :))

Robertus, pytałem na priv ale może inni też są ciekawi: co proponujesz za 6k zł co pokaże sporo wiecej. I co to znaczy sporo więcej?
  • Zgłoś
Regulacja głośności zawsze działa, nie można jej pominąć.
  • Zgłoś
Yamaha NP-S2000 nie jest uniwersalnym DAC-iem tylko - jak napisałeś - odtwarzaczem strumieniowym. Jedyny sposób na podanie sygnału to RJ45. Brak jakichkolwiek innych wejść: USB, COAX, OPT, AES/EBU...
  • Zgłoś
Jeszcze bardziej funkcjonalny jest NuForce Dac9. Ktoś porównywał ?
  • Zgłoś
Kolosalna różnica na XLR to wg. niemieckiego audio 3 pkt in plus....w sumie tam nie oceniono go wyżej od innych DAC-ów w tej i niższej cenie....rozumiem że Hegel może być bardziej muzykalny, ale ogólnie to ciśnienie prasy i agresywna reklama przed Audio Show Hegla na tyle mnie zastanowiła, że go wypożyczę i sprawdzę, choć nie jestem entuzjastycznie nastawiony :)
  • Zgłoś
ciekawe jak nowy HD11 będzie grał, coraz bardziej jestem takim rozwiązaniem z pilotem zainteresowany
  • Zgłoś
@Robertus

"Jak za cenę 6 kzł są naprawdę inne źródła, które pokażą więcej, sporo więcej."

Możesz powiedzieć coś bardziej konkretnego (jakies przykłady) ?
Od jakiegoś czasu jestem (zadowolonym) użytkownikiek DAC Mytek Stero96, ale potrzebuję zrobic 2 zestaw i DACi w przedziale 1000/1500 EUR bardzo mnie interesują.
  • Zgłoś
HD20 świetnie sprawdzał się z moim H100 - za pomocą tego małego pilocika miałem pełną kontrolę nad systemem. Co do kolosalnej różnicy między RCA i XLR to bym nie demonizował. Jeśli ktoś ma w swoim wzmacniaczu możliwość użycia połączenia zbalansowanego to warto spróbować, a że Hegel preferuje XLRy to żadna tajemnica.
  • Zgłoś
Robertus, ciekawe jest to co piszesz - bo testując ten DAC to właśnie bas był jedną z rzeczy zdecydowanie na plus tego urządzenia. Nie wiem też jakie DACe do 6 tyś słuchałeś i uważasz za lepsze od Hegla - ja słuchałem w swoim systemie NAIM DACa i Blacknote USB 30(ceny > 10kzł) i moim zdaniem HD20 był od nich lepszy.
  • Zgłoś
Ciekaw jestem jak brzmi w porównaniu do tego
http://www.opera-consonance.com/products/digital/D-linear8.htm
i czy brzmienie jest tak podobne, jak plecy
http://www.opera-consonance.com/products/images/digital/linear8/linear8_b.jpg

Jest ktoś, kto to do nas sprowadza ?
Słyszał ktoś z branży ?
(to kosztuje $850-$1000)
  • Zgłoś
whiter1
"...i czy brzmienie jest tak podobne, jak plecy..."

Z pewnością tak samo podobne jak podobne jest brzmienie setek/tysięcy produkowanych na świecie modeli CD, większości których "plecy" są przecież bardzo podobne... Tych za 100, 1000 i 10000$
  • Zgłoś
Lubię, jak się bulwersują ludzie, którzy nie potrafią czytać między wierszami :)
  • Zgłoś
Zamiast prowadzić dziwne dochodzenia proponuję zrobić sobie spacer na Audio Show i posłuchać.
  • Zgłoś
Zrobiłem spacer prawie 350km w obydwie strony i słuchałem.
I nie zachłysnąłem się, pomimo, że miałem taką nadzieję po testach, szczerze.
Ale może to wina sprzętu towarzyszącego ? Nie wiem.
Ciekawe wrażenie za to zrobił na mnie za to pan z Hegel Polska (w sali z Xavianem), który nie potrafił odpowiedzieć na pytanie : czym brzmieniowo różnie się HD20 od HD10, którego niestety nie było na wystawie. Powiedział, że nie wie :(
  • Zgłoś
Za to wie ile kosztują oba modele i to mu wystarczy ;-), resztę zerżnęli na HegelPolska wszelkie informacje z oficjalnej strony producenta i jeszcze marudzicie, że czegoś nie wiedzą - wszystko jest w sieci ;-)
  • Zgłoś
A mnie się zawsze wydawało, że różnica między HD20 a HD10 to USB, które jest w HD2, funkcja preamp i pilot.
  • Zgłoś

foreigner
13.11.2011 10:40
Witam!
Moim zdaniem minusem w tym urządzeniu (za 6000 zł) jest brak przycisków głośności i przełączania wejść na froncie, a ten mały delikatny pilocik może nie działać w najbardziej nieodpowiednim momencie (np. po upadku na podłogę...).
  • Zgłoś
Whiter1, "Pan z Hegel Polska" nie wiedział, ponieważ z tego co wiem do Polski nie był sprowadzony żaden HD10, jako model który wyszedł z produkcji, a model HD11 jeszcze nie jest dostępny (pierwsze będą na początku grudnia), więc nie miał jak porównać. Chyba lepiej że powiedział że nie wie, niż miałby konfabulować, prawda?
Swoją drogą, cały czas przy pokoju Hegla dostępny był Pan Anders Ertzeid, szef sprzedaży Hegla, który z łatwością mógł odpowiedzieć na to pytanie.
  • Zgłoś
Jakby HD 10 nie był sprowadzony do Polski to nie byłaby znana jego cena i nie figurowałby na polskiej stronie Hegla - chyba że zerżnęli stronę oficjalną od A-Z nie mając nawet całego asortymentu....
  • Zgłoś

zorientowany
14.11.2011 08:27
Panie Recenzencie,

która firma jest dystrybutorem Hegla w Polsce?
  • Zgłoś
Dystrybucja: Hegel Polska http://www.hegelpolska.pl
  • Zgłoś
Zyziu, HD10 miało na tej stronie nie być, ale z tego co mi wiadomo, można jeszcze na zamówienie ściągnąć HD10tki co zostały na magazynie w Norwegii. Dlatego dystrybutor zdecydował się umieści go w cenniku i na stronie.
Tym niemniej z tego co wiem dotychczas żadna 10 nie trafiła kanałem dystrybutorskim do Polski - jeśli są jakieś to sprowadzone indywidualnie. Ale ja nie jestem dystrybutorem, więc mogę mieć niepełne informacje.
Poza tym zapraszam do kontaktów z Hegel Polska - dystrybytor ludzki człowiek i na pewno odpowie na wszelkie zapytania.
  • Zgłoś
=> kris_k
Otóż jesteś w błędzie i nie wiem, skąd masz info o niedostępności produktu.
Przetwornik HD10 od dawna jest w Polsce dostępny, skoro lubelski salon audio ma go u siebie od prawie miesiąca.
(tak samo zresztą jak hd2 i hd20, tylko od trzech tygodni niestety nie mam czasu się do nich wybrać na odsłuchy)
No chyba, ze ściąga je poza dystrybutorem, ale nie sądzę, skoro miał polskie ulotki i plakat u siebie.
  • Zgłoś
Raczej ma oficjalnie. Może mi się coś poćwierkało - ale takie odniosłem wrażenie rozmawiając z dystrybutorem.
  • Zgłoś

zorientowany
17.11.2011 19:39
Ponawiam pytanie do Pana Recenzenta - który dystrybutor prowadzi Hegla w Polsce?

To chyba żadna tajemnica?
  • Zgłoś
Zazwyczaj umiejętność pisania chodzi w parze z czytaniem...
Dystrybucja: Hegel Polska http://www.hegelpolska.pl
  • Zgłoś
You do not have permission to leave comments on this artykuł



Zobacz też

Przetwornik Lavry Engineering DA-11

DAC Audio Surgery The Protagonist

Audiofil - spotkanie 3

Divine Acoustics Electra 2

iFi iDSD LE (Light Edition)

Wyszukaj Artykuł

Przystępując do Klubu zyskujesz:

  • Dostęp do dodatkowych artykułów i testów sprzętu
  • Promowanie zamieszczonych ogłoszeń sprzedaży lub kupna
  • Zniżki na zakupy w sklepach partnerskich
  • Kartę członkowską Klubu
  • Możliwość udziału w cyklicznych spotkaniach klubowiczów:
    • spotkania ze specjalistami z branży audio
    • spotkania z innymi audiofilami
    • darmowy catering
  • Przypisanie do grupy "Klubowicz" na forum, a co za tym idzie:
    • większą skrzynkę na wiadomości PW
    • możliwość edycji własnych postów przez 30 minut od publikacji
    • większe limity na umieszczane załączniki
    • większe limity w zakładce Galeria
    • większe limity w zakładce Blogi
    • możliwość tworzenia blogów prywatnych i tylko dla przyjaciół

Najnowsze komentarze





Klub.AudioStereo.pl - Artykuły, porady, felietony, konkursy, recenzje audio, testy sprzętu i wiele innych ciekawych informacji.
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

Na naszej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej - więcej o tym w Naszej polityce prywatności. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, umieszcza je w pamięci Twojego urządzenia.

Akceptuję   Zmiana ustawień