Skocz do zawartości

Audiostereo.pl: Audiostereo Forum - Audiostereo.pl


Logo Magazyn
Witamy ponownie, Gość

Obrażony CD player

30.09.2008 23:04 | audiostereo.pl w Recenzje
  • Nie możesz edytować tego wpisu
Nowości z branży docierają do mnie różnymi drogami, ale te które najbardziej lubię, to towarzyskie kontakty, długie rozmowy, spory o to, jakie rozwiązania mogą coś poprawić w danym systemie.

Co tu dużo ukrywać, główny motyw kolegów jest taki: jak tu oszukać Pana Boga, nie wydać dużo pieniędzy, wpaść na pomysł i mieć super dźwięk. Jak to w życiu, nie wszystko da się przeskoczyć. Jednak niektórym działającym konsekwentnie po latach udaje się złożyć wybitne systemy. Wnioski końcowe są prawie zawsze takie: co byś nie robił, to i tak swoje spore pieniądze musisz  wydać. Od tego nie ma ucieczki, zgodnie ze starą maksymą: " W hi-endzie, tak naprawdę, grają pieniądze". Jedyne co można, to zaoszczędzić kupę forsy na trafnych wyborach, umieć wykorzystać możliwości sprzętu w oparciu o znajomość ich fizjologii. Ta wspomniana fizjologia decyduje o uzyskaniu mistrzowskiej klasy, dotarcia do największej finezji.

Od razu w tym miejscu słyszę głosy czytających: o czym człowieku mówisz, jaka fizjologia? Już spieszę z wyjaśnieniem. Przez „fizjologię” rozumiem zachowanie urządzenia pod wpływem różnych warunków. Sprzęt nie może stać na byle czym, byle gdzie (zwłaszcza głośniki), nie może być byle jak zasilany, nie może być  byle jak okablowany, akustyka tez musi spełniać jakieś minima. Jest mnóstwo elementów , które mają niebagatelny wpływ na dźwięk.

Podam przykład z ostatniej chwili. W wysokiej klasy konwerterze  D/A " poszedł" bezpiecznik. Skok do sklepu po nowy  bezpiecznik i sprawa załatwiona. I tu się dopiero zaczęła zabawa, po włożeniu nowego, owszem konwerter gra, ale to już nie to co było poprzednio, kompletna klęska - dźwięk suchy, mały, ściśnięty. Telefon do mnie z pytaniem  - jak to możliwe, co ma do tego bezpiecznik, następują wywody, że to sie z punktu teoretycznego nie da wyjaśnić. Naprędce  został wypożyczony bezpiecznik z identycznego konwertera i okazuje sie, że dźwięk na nim jest  prawidłowy, powrót do nowego i znowu klęska. Cuda czy co?

Takie rzeczy trzeba wiedzieć, chociaż nie mieszczą się w głowie. Następują poszukiwania właściwego bezpiecznika i wtedy wychodzi na jaw, że zjawisko jest znane, że nawet w Polsce można dostać takie bezpieczniki, w bogatym wyborze, a ceny niektórych dochodzą do 300 pln za sztukę. Okazuje sie,  że potrzebna jest osobna wiedza na temat bezpieczników, i że to nie jest błaha sprawa. Nie będę dalej tego wątku rozwijał, bo to raczej temat do oddzielnego materiału.

Zakończę krótko: dobrze mieć pieniądze, ale dobrze mieć też wiedzę i doświadczenie. Na szczęście wyśmiewanie takich rzeczy, podpinanie ich pod voodoo już się kończy, o czym świadczą między innymi testy na łamach magazynów. Jeszcze parę lat temu również recenzenci kpili z takich rzeczy, a teraz z pełną powagą pochylają  sie nad podobnymi zjawiskami. Powoli dojrzewamy. Trudno jednak nie wspomnieć, że istnieje paniczny strach, żeby o takich przypadkach nie pisać na forum w obawie przed atakami i totalnym ośmieszeniem. Dostawałem rady: niech pan nie pisze o tych bezpiecznikach, bo pana  "zjedzą". Powstaje pytanie: kto tu komu szkodzi ? Ilu ludzi jest ogłupionych  i nie może znaleźć drogi, a ilu ludzi mądrych stąd ucieka? Dywagacja o bezpiecznikach jest niby nie na temat, jednak da pole lepszego widzenia jeszcze większego skandalu, o którym będzie za chwilę.

Wracamy do towarzyskich znajomości i do tego, jakie ciekawe rzeczy przynoszą. Otóż od paru miesięcy przyglądam się zmaganiom z nowym wynalazkiem, który może zastąpić transport CD w systemie z oddzielnym konwerterem D/A. Rzecz ma nazwę SqueezeBox. Wiele szczegółów na ten temat można znaleźć w wątkach na forum. Rzecz zatacza coraz szersze kręgi i nie wykluczone, że serwery muzyczne wyprą tradycyjne transporty CD. Warto zaznaczyć, że jest to kalka serwerów od dawna używanych w radiofonii, dodano tylko połączenie z internetem. Jakby, na to nie patrzeć, rzecz ma właściwie same zalety. Krótko wymieńmy więc, co trzeba kupić i za ile, by móc się bawić w tę nową zabawę.

W skład zestawu pozwalającego korzystać również ze źródeł internetowych wchodzą : Router (150 zł), dysk sieciowy pozwalający na zainstalowanie odpowiedniego oprogramowania (800 zł), SqueezeBox (600 zł). Ceny są orientacyjne. Ponadto do zczytywania płyt CD potrzeba  PC  lub laptopa. Jak to już mamy, zaczyna się jazda. Płytę CD wkładamy do (powiedzmy) laptopa i odczytujemy w trybie uniemożliwiającym jej słuchanie, tryb jest inny niż w tradycyjnym transporcie, nie zapewnia stałego dopływu informacji z płyty, zczytywanie nie odbywa sie liniowo, w wielu fragmentach odbywa się to wielokrotnie, dopóki nie wydobędzie się 100 % informacji zawartej na płycie.Czas odczytu dla różnych płyt jest różny. Odczytana zawartość płyty trafia na dysk i dopiero stamtąd (już w formie uporządkowanej) trafia do konwertera D/A. Na jeden dysk można wgrać około 2000 płyt CD, dyski można łączyć w macierze i w ten sposób wciąż powiększać zasoby. Na przykład obudowa sieciowa Qunab może pomieścić 4 dyski po 1 Gb. Całością systemu zawiadujemy poprzez Squeeze Boxa wyposażonego w pilota. Teraz dochodzimy do kluczowej kwestii – jaka jest jakość dźwięku uzyskanego z takiego „napędu”?

Kilkukrotne sesje porównawcze z topowymi transportami CD jednoznacznie pokazały, że dźwięk pochodzący ze Squeeze Boxa jest bogatszy, bardziej wypełniony szczegółami. Kropka. Natomiast ogólne wrażenie jest, jakby wszystko było lekko zaokrąglone, bardziej karmelowe, skutkiem ograniczonej w ekstremach dynamiki. W poszczególnych dniach odsłuchów wrażenia były nieco różne. Niektórzy zauważali jeszcze większą ostrość brzmień. Jednak pozostawało oczywiste: informacja ze SqueezeBoxa była lepsza, niż z topowych transportów CD. Ciekawe jakie byłyby obserwacje z różnymi rodzajami Squeeze Boxów? Wiadomo, że są już dostępne tego rodzaju produkty bardziej zaawansowane technicznie, można powiedzieć wersje bardziej highendowe. Jeszcze wiele można tu udoskonalić, rozwinąć. Nierozpoznana jest jeszcze „fizjologia” tego wynalazku.

Dodatkowe możliwości wynikające z używania SqueezeBoxa (wymieniam tylko te
najistotniejsze):
- możliwość magazynowania praktycznie nieograniczonej ilości płyt CD na minimalnej
przestrzeni;
- możliwość magazynowania i korzystania z innych źródeł cyfrowych muzyki takich jak radio
internetowe (np. radia amerykańskie oferują wybitnie dobrą muzykę raczej u nas niedostępną – rewelacja. Kompletne oderwanie od tego co oferują nasze stacje - jaka to ulga!);
- można układać sobie dowolne katalogi nagrań ,  konfigurować samplery, wybierać nagrania
losowo;
- można ściągać za opłatą  płyty CD z internetu wraz z zawartością graficzną towarzyszącą
płycie.

To wszystko, co wymieniłem, to początek. Niedługo wejdzie do użytku szybszy internet i wtedy powstaną nowe możliwości. Jakie to wywoła kulturowe implikacje? Będziemy musieli się odzwyczaić od brania do ręki płyty i jej oglądania tak, jak odzwyczajamy się od używania gotówki. Przez lata przyzwyczailiśmy do CD playerów, transportów CD.  Kto miał z tym do czynienia tan wie, że transport  potrafi robić różne figle: zacinać sie, nie czytać niektórych płyt, jest trudno naprawialny. Teraz zaś jeszcze wychodzi fakt, że odczyty z niego są niekoniecznie kompletne, obarczone niedoskonałościami. Co ciekawe, fachowcy, producenci  musieli o tym wiedzieć. Czy nikt, poza samym odtwarzaczem CD, nie czuje się tymi wszystkimi faktami obrażony?
Mariusz Olszewski


19 komentarzy

Czy mozna prosić o garść informacji o konfiguracji sprzętów użytych do testów, a także o informacje jakich to topowych transportów CD użyto do porówań?
  • Zgłoś
Co prawda nie udało mi się namierzyć "obudowy sieciowej Qunab", ale pomieszczenie czterech 1GB dysków nie wydaje się być w obecnych czasach szczególnym osiągnięciem :-)
  • Zgłoś
Redaktorze,czy piszesz o dzwieku bezposrednio ze SqueezeBoxa czy tez SqueezeBox sluzyl tylko jako transport do DAC-a Advance Acoustic?
  • Zgłoś

Redaktor
01.10.2008 15:20
To nie ja piszę, tylko Mariusz Olszewski.
  • Zgłoś
Ok,nie zauwazylem podpisu.
Pod jakim nickiem pisze na forum Mariusz Olszewski? Odpowie tutaj?
  • Zgłoś
Czekamy, czekamy : )
  • Zgłoś
>Kto miał z tym do czynienia tan wie, że transport
>potrafi robić różne figle: zacinać sie, nie czytać niektórych płyt, jest trudno naprawialny.

Jeśli mogę wtrącić swoje 3 grosze, cechy j.w. które posiada sprzęt dyskfalifikują go z roli transportu. Nadaje się jedynie do reklamacji lub naprawy.

>Teraz zaś jeszcze wychodzi fakt, że odczyty z niego są niekoniecznie kompletne, obarczone
>niedoskonałościami.Co ciekawe, fachowcy, producenci  musieli o tym wiedzieć.

W momencie powstania tego formatu na etapie jeszcze projektowania były założenia ża średnia ilość błędów będzie oscylować w ~200/s. Więc tak, wiedzieli o tym świetnie, dlatego to działa.

>Czy nikt, poza samym, odtwarzaczem CD, nie czuje się tymi wszystkimi faktami obrażony?
Absolutnie nie. W moim przypadku odtwarzacz CD czyta nawet tak zniszczone płyty, których nie widzą współćzesne nagrywarki komputerowe, nie wspominając już nawet o próbie odtworzenia lub zgrania.
  • Zgłoś
No i zapomniałem. Ciekawa sprawa z tym bezpiecznikiem. A czy próbowaliście robić testy odsłuchowe zwyczajnych bezpieczników ale o różnych mocach? Np. czy lepiej gra 1A od 0.1A?
  • Zgłoś
Ja juz cale lata slucham na srebrnych zworach ....nie ma powrotu.Sprzet dziala bez zadnych awarii.
  • Zgłoś
Abstrahując od tematu zwór, bezpieczników etc.
Ad rem.
Zadałem pytanie autorowi i nie otrzymałem odpowiedzi : )

Życie,a w zasadzie konieczność lokalowa, zmusiły mnie do zakupu Squeezeboxa Duet i przynajmniej czasowego zlikwodowania peceta dedykowanego do audio.
Dzięki temu miałem i mam nadal (jeszcze) mozliwość porówania obydwu urządzeń.
Pecet ma na pokładzie dość starą RME Digi 96/8 oraz M-Audio Audiophile 9624.
Kabelki VDH OPTOCOUPLER i Oyaide DR-510, Audionote DAC 2 i wpinany dla porównania Monarchy DIP z nowej produkcji.

Generalnie nie słychać pomiedzy tymi źródłami różnicy, no może w przypadku M-Audio spietego przez DIP-a dźwięk jest nieco bardziej zaokraglony i bardziej łagodny - ale to i tak na pograniczu percepcji.
Dzwięk z obydwu źródeł jest pełen szczegółów, detali, czasami jednak - moim zdaniem - nadmiernie eksponowanych. Nadto słychać w obydwu konfiguracjach pewien cyfrowy nalot, może niezbyt mocny - ale jest.
Generalnie dźwięk można ocenic jako rzetelny, zwłaszcza w kontekście pieniędzy wydanych na Duet-a.

Uważam, że obsługa Squeezeboxa  w porównaniu do peceta jest dramatyczna. Znalezienie czegokolwiek w posród przezszło 2000 płyt które przeniosłem na serwer jest w przypadku Squeezeboxa  zadaniem karkołomnym.
Pecet w tym zakresie był bardziej przyjazny i duzo łatwiej przychodziło odnalezienie czegokolwiek.

Podsumowując, Squeezebox to fajna zabawka, zapewniająca przyzwoity sygnał cyfrowy dla DAC-a.
Schody zaczną się dopiero gdy płyt zgranych na serwer będzie duzo.

I na koniec, równolegle słuchany z w/w urzadzeniam mój 15-letni Transport CD PS Audio i tak gra pełniej i ciekawiej. I nie potrafię tego wytłumaczyć.
Dalej szukam transportu CD.
  • Zgłoś

marcin9999
10.10.2008 07:25
ja myśle że są dwie drogi - pierwsza kupic w koncu porzadny sprzęti  wydać na niego pieniądze, które warta i nie wmawiać sobie że za okazyjne pieniaze można coś fajnego - bo to zazwyczaj fajne nie jest. Albo mozna wynając dziewice która stojac nago, mocno upojona winem i marihuaną bedzie korygować akustycznie pomieszczenie wydatnym biustem - wtedy każdy sprzęt zagra niezależnie od bezpieczników. W przypadku kiedy słuchający też upoi się winem - osiągnie poziom Top-endu
  • Zgłoś

marcin9999
10.10.2008 07:30
oczywiscie należy uważać żeby takiego ustroju akustycznego nie obracać bez potrzeby bo sie moga znacząco zmienić paramtery akustyki pomieszczneia :-)
  • Zgłoś
Półtora tygodnia temu zadałem autorowi artykułu pytanie.
Czy jest szansa na odpowiedź w najbliższej dziesięciolatce?
  • Zgłoś
Pan Mariusz Olszewski - czyżby ten od Veluma? Jeśli tak to niewątpliwie dość zajęty człowiek.
  • Zgłoś
Czy otrzymam odpowiedź na moje pytanie zadane powyżej?
  • Zgłoś
Bo to rochu wiesz- na dobre się zawsze czeka, jak na Świętego Mikołaja :)
  • Zgłoś
Dlaczego w artykule nie ma napisane o jaki sprzęt chodzi i z czym był porównywany? Taki artykuł nie poparty danymi tylko hipotetyczne gdybanie to jak opowiadanie science fiction
  • Zgłoś
Hi, hi.
A ja dalej czekam.
Chyba zapuszczę korzenie ; )
  • Zgłoś

limesinferior
16.12.2008 01:02
swiat idzie do przodu :-)

wydaje sie, ze autor ma duzo racji, zwlaszcza w kontekscie rozwiazan jakie sa na przyklad uzywane w takich produktach jak the memory player produkowany przez nova phisics group (bischoff & porzilli = melos stx-1):

http://www.novaphysicsgroup.com/ContactUs-Testimonials.html

lub

nagran Reference Recordings w formacie HRx, ktorych niestety nie mozemy posluchac uzywajac odtwarzaczy cd, dvd czy sacd.

uwazam, ze autor w swoim artykule poruszyl istotna kwestie zgodnosci danych znajdujacych sie na plycie cd z danymi dostarczanymi do przetwornika d/a i slusznie wymienil bledy w odczycie danych oraz zaklocenia generowane przez zasilanie i wibracje jako elementy majace wplyw negatywny.

moim zdaniem squeezebox i komputer pc + karta audio  [jitter, bledy i/o podczas odczytu z hdd, "switching noise" generowany przez switch mode power supply ...] nie sa miarodajnym punktem odniesienia do porownan z dedykowanym transportem audio produkcji na przyklad ps audio. z calym szacunkiem, porownujmy jablka do jablek a nie do pomaranczy.

faktem jest, ze the memory player w podstawowej wersji kosztuje ok 10k$ a wraz z przetwornikiem d/a ok 14k$.

wykonajmy jednak cwiczenie:

jak zabrzmi transport oparty o "zielona" plyte glowna, z procesorem o obnizonym taktowaniu, wyposazony w sdd, karte muzyczna lynx aes16 pci, szybka pamieci ram, aluminiowa obudowe bedaca radiatorem, uproszczona wersje win xp, odtwarzacz cPlay/cMP² lub XXHighEnd i muzyke w formacie HRx od RR?

prawdopodobnie bardzo dobrze, jednakze z duzym prawdopodobienstwem gorzej niz nova phisics memory player (modyfikowana karta lynx, modyfikowane zasilanie ...).

jak zabrzmi "nasz transport" z zewnetrznym zrodlem zasilania:

- liniowym / interleaved power technology [switching freq = 2MHz] [?] / dynamic power delivery supply [?]

postawiony na stillpointach / platformie symposium accoustics?

korzystajac z okazji, chcialbym spytac czy ktos moglby mi pomoc w temacie hehe "referencyjnego" zasilania komputera pc oraz ewentualnie ekranowania emi / rfi i wewnetrznego okablowania?
  • Zgłoś
You do not have permission to leave comments on this artykuł



Zobacz też

Gramofon Ad Fontes

Gramofon Scheu Analog Premier Mk.II z ramieniem Classic Mk.II

Onkyo TX-L50

u-JAYS Wireless

Moon Neo 240i

Wyszukaj Artykuł

Przystępując do Klubu zyskujesz:

  • Dostęp do dodatkowych artykułów i testów sprzętu
  • Promowanie zamieszczonych ogłoszeń sprzedaży lub kupna
  • Zniżki na zakupy w sklepach partnerskich
  • Kartę członkowską Klubu
  • Możliwość udziału w cyklicznych spotkaniach klubowiczów:
    • spotkania ze specjalistami z branży audio
    • spotkania z innymi audiofilami
    • darmowy catering
  • Przypisanie do grupy "Klubowicz" na forum, a co za tym idzie:
    • większą skrzynkę na wiadomości PW
    • możliwość edycji własnych postów przez 30 minut od publikacji
    • większe limity na umieszczane załączniki
    • większe limity w zakładce Galeria
    • większe limity w zakładce Blogi
    • możliwość tworzenia blogów prywatnych i tylko dla przyjaciół

Najnowsze komentarze





Klub.AudioStereo.pl - Artykuły, porady, felietony, konkursy, recenzje audio, testy sprzętu i wiele innych ciekawych informacji.
Nasza strona internetowa wykorzystuje cookies (pol.: ciasteczka)

Na naszej stronie wykorzystujemy ciasteczka (ang. cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej - więcej o tym w Naszej polityce prywatności. W każdej chwili możesz wyłączyć ten mechanizm w ustawieniach swojej przeglądarki. Korzystanie z naszego serwisu bez zmiany ustawień dotyczących cookies, umieszcza je w pamięci Twojego urządzenia.

Akceptuję   Zmiana ustawień